Pages

TEBU





TEBU

Tebu , tu lah sekian kalinya aku lihat setelah hampir lenyap di telan zaman.

Dimana aku tinggal ?

Aku bukanlah seorang budak bandar yang gah dan lagaknya , aku hanya budak kampung biasa. Budak kampung yang tidak mengenal dunia. Katak bawah tempurung. Jika ditanya kuih apa ini ? makanan apakah ini ? sayur apa ini ? air apa ini ? aku hanya mampu jawab “ ntahlahh , aku pakai makan je “

Macam gampang kan ? mungkin. Betul. Kita tahu tapi selagi kita tak ambil peduli benda tu macam angin lalu tepi telinga , macam bunyi cicak berkeliaran malam malam.

Terlihat batang batang tebu terpacak lagaknya ditepi tepi tanah. Untungnya. Bukan nak menghina , nak merendahkan orang yang duduk luar bandar. Patutnya mereka lebih bersyukur sebab tanah mereka tak dicemari bahan kimia , bangunan tinggi tinggi. Untung sangat , mampu tanam sayuran kat tepi rumah. Bela ayam itik ternak ikan. MasyaAllah, seronok.

Jadi macam batak sekejap bila melihat semua tu. Yaa semua tu tidak ada disini. Tiada ? atau lebih tepat sukar untuk ditemui , sukar didapati. Lainlah yang ada jual kat market tu. Itu pun dah mati , dah terbungkus. Kemas.

Seronok , kampung ? kampung aku ?

Jauhh , jauh di selatan tanah air. Nak dikatakan rapat dengan sedara mara memang jauh lah dengan keadaan aku sejak azali yang memang pemalu. Opss , bukan pemalu nak lebih tepat “ sombong “ arrgh , pape jela. Nak balik kampung punya lah payah.

Ha kat sini aku nak pesan lah dua tiga patah ayat. Haha.. kalau boleh , kalau lah. Tolong lah avoid kahwin dengan orang yang beruniform ni. Tak kesah lah polis ke , askar ke tentera ke * eh tak sama eh. Bomba ke nurse ke. Tapi aku nurse ? tak kesah lah. Minta jauh lah. Sebab depa ni ada tanggungjawab yang tinggi kat negara mereka. Dengan tanggungjawab depa kat ampa lagi. Tup tup dapat plak ampa yang tak paham kerjaya depa. Parah parah.

*Tarik tali. Kembali ke dunia asal , jangan melalut.

Seronok , dapat rasa sejuknya pagi dikampung. Embun embun pagi , jauh dari bunyi hon , bunyi ambulans, bunyi moto yang brooom broom. Carbon dioxide. Laah , aku tak kata lah kat kampung takde semua tu, ada Cuma kurang , jarang .

Panjangnya aku taip wooi. Haha.. sebenarnya aku just nak cakap..

Aku excited gila dapat makan fresh tebu yang dari batang dia. Bukan dari mesin tebu abang abang jambu dok mesin tu. Tapi dari kawan aku yang dok bawak dari uma dia khas untuk aku. Haha..

Tapi.. punah harapan, aku ingatkan abang dia yang tolong tebangkan untuk aku. Baru nak falling in love . haha.. rupanya abah dia yang tolong tebang untuk aku. Lala.. punah punah.





No comments: