Pages

jauh

17 july 2014 : 11.oo Pm : 19 Ramadhan  1435 Hijrah

A48 : tingkat 2 : blok A :

Hujung sekali tepi toilet : dekat dengan peti ice . selalu kena marag pasal peti asal padahal jarang sekali guna. Sedih !

Sekian lama sepanjang bulan puasa ini , perut dah lama tak buat perangai.Tetiba harini perut buat perangai. Alahai , kenapalahh..

Tanya pada gaster “ kenapa hang buat pangai ha ? ceq nak p teraweh ni “ nada suara sayu.

Mungkin sebab salah aku. Makan atau melantak , aku sendiri kurang pasti. Atau mungkin salah makcik dan pakcik kantin tu sebab masak masakkan pedas sangat. Argggghh ~ salah siapa pun bukan masalahnya sekarang . masalahnya perut aku buat perangai. Ada sesiapa boleh bantu ?? help help !

Kadang kadang aku pelik dengan manusia spesis apa ntah. Bila masak pedas sangat marah , bila tak pedas bising. Kalau kau rasa kau “ HEBAT “ sangat memasak . kau pergi la masuk sendiri dapur tu . masak sendiri ! nak tengok gak sedap mana masakkan kau kan.

HAHA ! asal aku tetiba nak emo ni ek ? takdelah aku ni jenis manusia yang telan je semua kot nah * kadang kadang je cerewet. Cukuplah bila kau dah tak suka kau diam je, kau takpayah ah nak menghina nak mengutuk ke apa. Tak bersyukur apa ?! saudara kita kat palestin tu ntah makan ke tak , yang afrika tu plak setiap hari puasa takpayah nak tunggu bulan puasa lagi dah, tak tahu bersyukur lagi ? tak tahu lah nak cakap apa. * kadang kadang aku pon sama je.. hmmm..

Okeyyy, berbalik pada tujuan utama. Heart burn.

Ntah kenapa malam tu aku rasa macam taknak pergi jemaah, macam taknak je solat teraweh. Padahal malam malam nak akhir akhir nilah aku lebih semangat. Lagipun malam malam sebelum ni pun aku bersemangat je. Tetiba malam ni tak seperti hari hari lain.

Aku solat isyak bersendirian , aku bersendirian didalam bilik, pintu terkunci rapat, hembusan kipas yang mengejukkan, otak yang kosong, berada diatas ditikar sejadah..

Kemudian..

Airmata menitis.. kenapa ? kenapa tetiba ?

Sebab perut hang sakit ke ?

Bukan..

Bukan..

Bukan..

Tapi sebab.. hati aku gembira sangat. Aku berpeluang merasai ramadhan lagi. Aku bersykur sangat * even kadang kadang aku selalu merungut lapar walaupun tengah berpuasa, haih.. kurus puasa aku.

Sebab sampai sekarang aku masih “ SUCI “ dan masih “ HIDUP “. Kemudian ia menitis makin deras..

Allah.. macam mana jika malam ni aku “ TAK SESUCI “ malam malam sebelumnya ? bermakna aku dah tak boleh beramal seperti umat islam lain beramal ? bermakna amalan aku takkan setanding diorang, maknanya aku akan kebelakang sekali nanti..

Macam mana jika tahun ni , bulan ni merupakan yang terakhir aku menyambut Ramadhan ?
Allah , sayu hati.. sayu sangat sangat..

Rasa masih tak cukup lagi bekalan ke akhirat. Rasa macam tak layak je “ bertemu “ Dia Ya Rabb.
Malu.. malu bila ditanya..

Apa persediaan kau menghadapi maut ? apa bekalan yang kau bawa ? berapa banyak ? cukup ke ?

Apa aku nak jawab ? selama aku hidup aku hanya buang masa untuk yang sia sia ? aku sibuk mencari “ BAKAL IMAM “ hingga aku alpa, hingga aku lupa nak berbakti kepada kedua ibubapa aku ?

Aku nak jawab aku terlalu asyik dengan nafsu bercinta hingga aku terlupa pada Dia yang tak pernah lupakan aku ? aku lupa nak “ MENGEJAR “ cinta yang hakiki tapi sibuk mencari cinta yang temporary ? sibuk mencari “ JODOH “ yang dari dulu lagi dah tertulis di Lauh Mahfuz ?

Apa aku nak lakukan andai ditakdirkan aku masih hidup tika Al-Masih Dajjal datang menyebarkan fitnah dan menyesatkan manusia? Apa ilmu yang aku ada untuk melindungi diri aku sendiri ? boleh tika itu aku tetap pendirian berada dijalan Allah ? MasyaAllah.. takut sangat sangat. Dengan telatah manusia sekarang pun aku dah macam “ air “ apatah nanti bila Dajjal datang dengan berbagai bagai “ TAWARAN”  yang menarik. Nauzubillah , semoga Allah menetapkan keimanan aku. Aamiin.

Carikah bekalan akhirat.. cari sebelum berlaku 5 perkara.

HIDUP sebelum MATI
MUDA sebelum TUA
SIHAT sebelum SAKIT
KAYA sebelum MISKIN
SENANG sebelum SUSAH

# kenapa kita lebih relakan orang pegang hati kita dari Allah pegang hati kita ? kenapa kita lebih suka ikut cara manusia walaupun kita tahu Allah tak suka ? dari kita ikut cara Allah tapi manusia tak suka ? hmmm


·       Cc to diri sendiri... Macam macam bermain diminda . tak tahu la kalau ada orang lain pun berfikir sama macam aku.
Ustaz kata, “andai cinta sesama manusia itu membuatkan kamu jauh dari Allah, maka tinggalkanlah dia. Namun andai dia ingin berubah dan kamu yakin dia ikhlas, maka bawalah dia bersamamu.”
Sahabat saya kata, “nak masuk ke syurga jangan sorang-sorang. Pimpin tangan, cari sahabat seramai yang boleh untuk bawa dia sekali dengan kita ke syurga.”




No comments: