Pages

semuanya salah

Kau cakap aku beruntung sebab aku ada segalanya. Kau cakap kau ada keluarga yang bahagia , duit yang banyak , masa depan yang cerah tapi pernah kau tanya pasal diri aku detail lagi ?

Yang kau nampak , yang kau lihat dan yang kau dengar tu hanya khabar angin je. Pernah kau dengar pepatah tak ?  “ indah khabar dari rupa ? “ mungkin macam tu  lah perumpamaannya .

Bila aku cakap aku masih mencari sesuatau yang hilang , kau cakap hidup aku dah complete semuanya. Kau lupaa... aku hanya hamba Allah. Pegangan agama aku masih lagi terkapai kapai.

Jika kau sangka dengan adanya duit yang  bnayak mampu menghiburkan kau , kau silap. Andai kau rasa kawan yang ramai  akan ada dengan kau time susah semuanya, kau salah.andai kau fikir keluarga yang meriah akan kekal selamanya , ternyata kau sangat salah.

Kita semua manusia, kita semua buat silap. Bahkan lebih daripada kesilapan biasa yang telah kita lakukan.
 Tidak kah kau mengerti wahai sahabat ?

Kebahagiaan tu tak terletak pada kayanya seseorang , tidak juga terletak pada siapa latar belakang keluarga dia , pendidikan dia , pekerjaan dia. Tapi pada siapa diri dia, bagaimana dia treat diri dia untuk mendapatkan redha ilahi .

Kebahagiaan tu bukan hanya didunia duhai sahabat, tapi turut diakhirat kelak

“ Barangsiapa yang banyak ketawa didunia , kelak dialah orang yang paling banyak menangis di akhirat. “

Mahukah kau jumpe aku menangis diakhirat hingga aku ditenggelami airmata sendiri di masyar kelak ?

Sahabat , aku tidak ingin punya kawan berjuta juta tapi hakikatnya bila kau perlukan mereka sezarah kuman pun tidak berani menghadirkan diri.

Sahabat , aku tidak meminta diberi emas selautan hindi untuk kau bersahabat dengan aku , Cuma aku inginkan kata kata nasihat yang mampu mengingatkan aku pada Yang Maha Esa.

Sahabat , aku tidak membandingkan latar belakang keluarga kau dengan aku , pernah kah taraf keluarga yang aku bangkitkan ketika bersahabat dengan kau suatu tika dahulu ?

Sahabat , bukan ke janji Allah itu benar ? bukan ke Allah telah menjanjikan rezeki buat hambanya ? jadi kenapa kau mula meragui janji Allah ?

Mungkin sekarang rezeki aku , belaja mudah dan dapat kerja kelak. insyaAllah.
Tapi pernahkah kau terpikir rezeki kau jua ada dimana mana cuma belum sampai pada engkau lagi ?

Duhai sahabat kesayanganku , kita berkenalan tika kita saling dalam memerlukan . tiada niat dalam hati aku untuk menjauhi kau.

 Kau kan tetap dalam doaku sahabat. Takkan pernah lupus seperti lupusnya makanan yang mempunya tarikh luput. Takkan berkulat seakan makanan yang tercemar.

27 mac 2014 : 8.30 am : a48

No comments: